ENGLISH

Doktorske studije Softversko inženjerstvo

Svrha studijskog programa

Svrha studijskog programa doktorskih studija Softversko inženjerstvo  je da se stvore uslovi za najviši nivo obrazovanja u ovoj naučnoj oblasti, koji će obezbediti da studenti postignu naučne kompetencije i akademske veštine iz oblasti softverskog inženjerstva. U tom smislu, studijski program treba da obezbedi da se kod studenata razvije smisao za kritičku procenu sopstvenih i tuđih istraživanja.

Područje Softversko inženjerstvo osposobljava studenata za profesionalni rad pri razvoju softvera, što je od posebnog značaja, jer je poznato da često softverski proizvodi, po svojoj pouzdanosti, znatno zaostaju za pouzdanošću proizvoda iz drugih oblasti tehnike. To je rezultat nedovoljne primene kako standarda, tako i jasno definisanih postupaka u razvoju softvera. Ono što je normalna praksa u razvoju drugih proizvoda, u razvoju softverskih proizvoda često nije, jer se ovi proizvodi razvijaju bez rigorozno postavljenih procesa i aktivnosti razvoja. Istraživanja u oblasti softverskog inženjerstva su neophodna kako bi i ova mlada naučna disciplina mogla da dostigne neophodnu zrelost (kao druge, starije tehničke discipline) koja vodi razvoju i proizvodnji mnogo boljih i pouzdanijih softverskih sistema.   Druga svrha studijskog programa je i u stvaranja novih univerzitetskih nastavnika u disciplini u kojoj postoji jako izražen nedostatak i u kvantitativnom, ali i o kvalitativnom smislu, jer najveći broj sadašnjih profesora, pogotoovu starije generacije,  nije mogao da ima adekvatno akademsko obrazovanje u ovoj mladoj naučnoj disciplini.

Cilj studijskog programa

Cilj studijskog programa je da studenti postignu naučne kompetencije i akademske veštine iz oblasti softverskog inženjerstva. To, pored ostalog, uključuje i razvoj kreativnih sposobnosti razmatranja problema i sposobnost kritičkog mišljenja, razvijanje sposobnosti za timski rad i ovladavanje specifičnim metodama i praktičnim veštinama potrebnim za obavljanje profesije. Studijski program ima za cilj da obezbedi fleksibilnost u obrazovanju i istraživanju, tj. što veće usklađivanje programa predmeta i istraživanja   u saglasnosti sa temom doktorske disertacije, s jedne strane, a da s druge, obezbedi dobro zaokružena i detaljnija znanja iz tri savremena područja primene softvera informacionih tehnologija.

Softversko inženjerstvo je disciplina koja se bavi razvojem i održavanjem pouzdanih i efikasnih softverskih sistema. Obrazovni program u području softverskog inženjerstva ima za cilj  da obezbedi vrhunsko znanje neophodno za razvoj profesionalnog softvera visokog stepena pouzdanosti u radu. U skladu sa tim, posebno se ističe značaj faza u razvoju softvera, tj. analize i evaluacije potreba za softverom, specifikacije zahteva,  projektovanje softvera i izrada i testiranje  koda softvera. Takođe, softversko inženjerstvo se vezuje za upravljanje procesom i kvalitetom, za kreativnost i inovacije, za standarde, za individualne veštine pojedinaca, ali i za sposobnost timskog rada i primenu pravila i iskustva iz  profesionalne prakse. Pored stvaranja vrhunskih stručnjaka koji će voditi timove koji su sposobni da razvijaju i složenije softverske sistema, studijski program ima i drugi cilj – da došprinese obrazovanju budućih univerzitetskih nastavnika iz oblasti softverskog inženjerstva. Nastavni plan doktorskih studija je u skladu sa potrebama osavremenjavanja i proširivanja smerova na poslediplomskim studijama na Metropolitan univerzitetu, kao i potrebama okruženja za istraživanjima iz ove izrazito interdisciplinarne i multidisciplinarne oblasti.

Kompetencije studenata nakon završenog studijskog programa

Studijski program u području Softverskog inženjerstva  omogućava da studenti, po završetku studija, tj. po doktoriranju, mogu da rade na sledećim poslovima:

  1. Postavljanje arhitekture inovativnih softverskih sistema;
  2. Primena naučnih metoda u projektovanju softverskih sistema;
  3. Programiranje, tj. implementacija projektnog rešenja izradom softvera u jednom od programskih jezika, kao što su Java, C++ ili C#;
  4. Obezbeđivanje kvaliteta softvera i njegovo testiranje, kao i njegovo konfigurisanje u skladu sa postavljenom arhitekturom softverskog sistema;
  5. Vođenje timova koji razvijaju složenije softverske sisteme.
  6. Rukovođenje razvojnim odelenjima firmi koje razvijaju profesionalni softver u skladu sa zahtevima tržišta, a i rukovođenje organizacijama koje se bave razvojom i proizvvodnjom softvera.
  7. Univerzitetski nastavnik u oblasti softverskog inženjerstva.

Struktura studijskog programa

Doktorske studije  iz Softverskog inženjerstva traju 3 godine ili 6 semestara (180 ESPB). Studijski program sadrži 6 obavezna i 4 izborna predmeta. Tri obavezna predmeta su specifična (SE691, SE692 i SE693, tj. Istraživački projekat 1, 2 i 3), jer omogućavaju pripremu kandidata i njegov rad na disertaciji i u 2., 3. i 4. Semestru, jer svaki od njih ima (kao projekti), definisane uslove za početak i kraj, i jasno definisan izlazni rezultat. Ostali predmeti omogućavaju studentima sticanje dodatnih znanja neophodnih za uspešnu realizaciju istraživanja koja sprovode  u funkciji izrade i odbrane doktorske disertacije.

 

Sem

Red broj

 

Doktorske studije

INFORMACIONE TEHNOLOGIJE

Izborni
modul (usmerenje):

SOFTVERSKO INŽENJERSTVO

 

ESPB

Nedeljni broj časova

Predavanja

SIR

1

1

NT600 Metodologija naučnoistraživačkog rada

10

6

2

1

2

SE630 Modeli softverskih sistema

10

4

2

1

3

SE640 Arhitekture softverskih sistema

10

4

2

2

4

SE691 Istraživački projekat 1

10

2

8

2

5

Izborni predmet 1 bloka 1

10

3

2

2

6

Izborni predmet 2 bloka 1

10

3

2

3

7

SE692 Istraživački projekat 2

10

2

8

3

8

Izborni predmet 1 bloka 2

10

3

2

3

9

Izborni predmet 2 bloka 2

10

3

2

4

10

SE693 Istraživački projekat 3

30

2

18

5

11

SE694 Samostalan istraživački rad na izradi doktorske disertacija

30

0

20

6

12

SE695 Izrada i odbrana  doktorske disertacije

30

0

20

Izborni blok 1 (student bira 2 predmeta)

CS661 Upotreba semantičke veb tehnologije u javnom sektoru

10

3

2

CS675 Istraživanje sistema e-učenja

10

3

2

CS681 Sistemi u realnom vremenu i ugrađeni sistemi

10

3

2

SE620 Testiranje i kvalitet softvera

10

3

2

Izborni blok 2  (student bira 2 predmeta)

CS550 Ozbiljne igre i simulacije u realnom vremenu

10

3

2

CS662 Eksperimentalno računarstvo

10

3

2

SE650 Istraživanje u softverskom inženjerstvu

10

3

2

CS655 Veštačka inteligencija

10

4

2

 

Objašnjenje oznaka:  SIR – Studijski istraživački rad, ESPB = Evropski sistem prenosnih bodova

 

NT600 Metodologija naučno-istraživačkog rada
SE630 Modeli softverskih sistema
SE640 Arhitekture softverskih sistema
CS661 Upotreba Semantičke veb tehnologije u javnom sektoru
CS675 Istraživanje sistema e-učenja
CS681 Sistemi u realnom vremenu i ugrađeni sistemi
SE620 Testiranje i kvalitet softvera
CS550 Ozbiljne igre i simulacije u realnom vremenu
CS662 Eksperimentalno računarstvo
SE650 Istraživanje u softverskom inženjerstvu
CS655 Veštačka inteligencija
SE691 Istraživački projekt 1
SE692 Istraživački projekt 2
SE693 Istraživački projekat 3
SE694 Samostalan istraživački rad na izradi doktorske disertacije
SE695 Izrada i odbrana doktorske disertacije